Zastanawiasz się, jakie zawody cieszą się obecnie wyjątkowo dużym zainteresowaniem pracodawców? Trzy, które przeżywają szczyt popularności, są związane ze światem cyfrowym – to programista, analityk danych oraz ekspert do spraw marketingu internetowego. Zobacz, na czym polegają i jakie kwalifikacje są niezbędne do ich wykonywania.

Programista

Komputery to fundament nowoczesnej technologii. Dziś sterują one niemal każdym aspektem naszego życia. Aby funkcjonowały, należy je zaprogramować oraz stworzyć różnego rodzaju aplikacje, które będą pełniły konkretne zadania. Właśnie na tym polega praca programisty. Jest on osobą zajmującą się tworzeniem oraz rozwojem oprogramowania. Jest to jednak bardzo ogólny opis, ponieważ technologie informatyczne zmieniają się dynamicznie, a osoba będąca programistą może wykonywać bardzo zróżnicowane zadania.

Aby móc rozpocząć pracę w tym zawodzie, należy mieć kompetencje praktyczne związane z programowaniem w konkretnym języku i środowisku, np. C, Python czy Java. Przydatne jest również kierunkowe wykształcenie informatyczne, choć nie jest niezbędne do zdobycia zatrudnienia – pod warunkiem, że kandydat wykaże się wymaganymi umiejętnościami. Warto rozważyć liczne szkolenia i kursy dostępne na rynku, które przygotowują do wykonywania tego zawodu.

Analityk danych

Jest osobą, która gromadzi oraz analizuje dane różnego rodzaju, a następnie przygotowuje na ich podstawie strategie biznesowe oraz plany marketingowe dla firm. Dane, które poddawane są analizie, mają bardzo zróżnicowany charakter – od tych związanych z efektywnością prowadzonych kampanii on-line, po wyniki finansowe firmy czy zmiany na giełdzie bądź rynku walut.

Aby wykonywać pracę jako analityk danych, należy mieć dobrze rozwinięte umiejętności analityczne i matematyczne, a także bogatą wiedzę z zakresu statystyki oraz mechanizmów rządzących rynkiem. Kompetencje te powinny zostać przez kandydata udokumentowane np. dyplomem uniwersyteckim lub certyfikatami ukończenia określonych szkoleń specjalistycznych. Szereg tego typu szkoleń dostępnych jest w Internecie, jednakże najwyższy poziom reprezentują szkolenia i kursy w trybie stacjonarnym, często wyspecjalizowane w określonych metodach analizy danych. Szkolenia tego typu mogą być również zorientowane na przygotowanie infrastruktury technicznej i informatycznej wspierającej zbieranie i udostępnianie danych, jak też praktyczne kursy i szkolenia ukierunkowane na poznanie metod statystycznych i matematycznych wykorzystywanych w analizie danych.

Specjalista ds. marketingu internetowego

Marketing internetowy jest podstawą komunikacji z klientem na nowoczesnym rynku. Szczególnie ważne jest efektywne prowadzenie kampanii promocyjnych – np. poprzez linki sponsorowane Google Ads czy reklamy w mediach społecznościowych – oraz działań SEO, a więc tych nakierowanych na pozycjonowanie. Specjalista ds. marketingu internetowego zajmuje się obsługą klienta w tym zakresie. Do jego zadań należy wdrażanie i koordynowanie projektów marketingowych, a także prowadzenie kampanii reklamowych oraz badanie ich efektywności. Może być również odpowiedzialny za współpracę z agencją reklamową, grafikami czy działem sprzedaży. Do pracy na tym stanowisku potrzebne jest doświadczenie zawodowe oraz wykształcenie wyższe – najlepiej informatyczne, ekonomiczne lub związane z marketingiem. Co ważne, świat marketingu internetowego zmienia się na tyle szybko, że nie obejdzie się bez regularnych szkoleń i kursów pozwalających poznać nowinki w tej dziedzinie (zobacz szkolenia marketing internetowy). Rynek oferuje również szereg konferencji, które pozwalają spotkać osoby o podobnym profilu zawodowym, zapoznać się z trendami i nowymi narzędziami używanymi w marketingu internetowych, a także nawiązać cenne kontakty, bo często bez współpracy z wyspecjalizowanymi agencjami czy domami mediowymi trudno jest odnieść sukces w tej branży.

Praca w każdym z tych zawodów niesie za sobą wysoki potencjał rozwoju kariery zawodowej, a co za tym idzie – wysokich zarobków. Jeśli zainteresowała Was tematyka podnoszenia umiejętności osobistych i zawodowych, zachęcamy do odwiedzin portalu https://welearn.pl zajmującego się tą tematyką. Warto pamiętać, że kto nie rozwija się, tego umiejętności de facto maleją ze względu na ciągły postęp w zarządzaniu i biznesie, wymagający śledzenia trendów, nowinek i dobrych praktyk.