Zamknij

Komisja rowerowa przejechała dookoła Pabianic

13:22, 05.07.2024 Aktualizacja: 11:19, 31.07.2024
Rowerowe Pabianice Rowerowe Pabianice

Na pomysł rowerowej komisji wpadła jeszcze w ubiegłym roku Grażyna Wójcik, była i obecna przewodnicząca Komisji Gospodarki Komunalnej i Inwestycji w Radzie Miejskiej. Wycieczkę przesunięto na ten rok, bo w ubiegłym pogoda była nieodpowiednia.

Wójcik zaprosiła w miniony wtorek radnych na wycieczkę szlakiem dróg rowerowych. Widać nie wszyscy mają rowery, a może też nie mieli czasu, bo na zbiórce przed ratuszem odliczyło się ich tylko 15, ale za to wszyscy w pełnym rynsztunku. Nie zabrakło prezydenta Grzegorza Mackiewicza i wiceprezydentów Aleksandry Jarmakowskiej-Jasiczek i Dawida Zakrzewskiego. Pojechali strażnicy miejscy i Robert Manios - prezes Stowarzyszenia Rowerowe Pabianice.

Marcin Chmielewski, naczelnik Wydziału Infrastruktury w UM, przypomniał, że z dwóch projektów (Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej oraz remontu tramwajowego w latach 2022-2023) wybudowano 14,7 km dróg rowerowych w Pabianicach. Do tego jeszcze 3,5 km ciągów pieszo-rowerowych. Koszt tej inwestycji to 18,5 mln zł. Dofinansowanie z funduszy europejskich wyniosło ponad 13,1 mln zł.

– Tak zwany okres trwałości inwestycji sięga 2028 roku – ujawnia naczelnik. – W tym czasie nie możemy ingerować w wybudowane ścieżki.

Robert Manios, prezes Rowerowych Pabianic, jest pełen uznania dla władz miasta za budowę ścieżek rowerowych. Ale po wycieczce z radnymi i codziennych podróżach rowerowych po mieście miał też uwagi i propozycje poprawy.

Oto uwagi i wnioski

1. Ulica Zamkowa - droga rowerowa jako tranzyt, bez możliwości komunikacji z ulicami po stronie północnej.

2. Rozwidlenie dróg rowerowych za rzeką Dobrzynką. Miejsce jest nieczytelne i źle oznakowane. Brakuje prawidłowego oznakowania pionowego oraz uzupełniającego poziomego.

3. Ulica Kopernika przy ul. Kazimierza. Wskazano zagrożenie w postaci przejazdu rowerowego oraz przejścia dla pieszych przez dość ruchliwą jezdnię, łączącą osiedle Bugaj z centrum miasta. Z uwagi na duży ruch (w tym ruch pieszych podążających do pobliskich szkół) poprawa bezpieczeństwa poprzez zastosowanie wyniesionego przejścia lub całej tarczy skrzyżowania.

4. Skrzyżowanie Kopernika/Bracka - brak widoczności między rowerzystami a pojazdami wyjeżdżającymi z Brackiej. Zalecane odsunięcie do lewego pasa wyjazdu z Brackiej. Dzięki temu zwiększy się pole widoczności.

5. Ulica „Grota” Roweckiego odcinek miejski – zalecane uzupełnienie oznakowania poziomego na jednokierunkowych drogach o strzałki informujące o kierunku jazdy.

6. Starsza nawierzchnia z kostki brukowej wymaga kompleksowej modernizacji.

7. Droga rowerowa na ul. „Waltera” Jankego wymaga gruntownego remontu. Warto zastanowić się nad nowym układem drogowym w ramach kompleksowego remontu. Doraźnie należy poprawić strome przejazdy przez wjazdy w osiedlowe uliczki, uzupełnić ubytki w nawierzchni oraz usunąć niebezpieczne miejsce w postaci studzienki telekomunikacyjnej za ul. Smugową i krawężniki na przejazdach.

8. Przy wieżowcach na ul. „Waltera” Jankego od wielu lat stoi pojemnik na odzież. Jego usytuowanie przy wyjeździe z osiedla jest nieprawidłowe oraz stwarza zagrożenie w ruchu. Należy przenieść w inne miejsce.

9. Do czasu remontu całej drogi, na odcinku między Nawrockiego i Bugaj rozważyć zorganizowanie w pasie jezdni odseparowanej dwukierunkowej drogi dla rowerów (podobne rozwiązanie spotkać można w wielu polskich miastach).

10. Skrzyżowanie ulic Świetlickiego/Bugaj - doprowadzić drogę rowerową na ul. Świetlickiego do ulicy Bugaj po stronie północnej i wykonać włączenie do jezdni.

11. Poprawić nawierzchnię z kostki brukowej na ul. Świetlickiego od ul. Bugaj do ul. Jutrzkowickiej.

12. Droga rowerowa na ul. Popiełuszki. Jedna z piękniejszych tras rowerowych miasta, ale konieczne jest uzupełnienie jej o ciąg pieszy oraz zalecane poszerzenie ciągu rowerowego oraz montaż foto-budek przy wjeździe na ciąg.

13. Ulica Jana Pawła II - odcinek przy PCM. Należy uzupełnić brakujący odcinek na wysokości zatoki autobusowej.

14. Ulica Jana Pawła II - przy kościele św. Kolbego. Konieczna wymiana nawierzchni z kostki na trwalszą, asfaltową lub jednolitą betonową.

15. Ulica Jana Pawła II - przejazd przy ul. Konopnickiej. Uzupełnić oznakowanie poziome w linię ciągłą od strony drogi rowerowej oraz rozważyć ustawienie znaku „zakaz wjazdu” za przejazdem po stronie ciągu pieszo-rowerowego, jako powtórzenie.

16. Ulica Jana Pawła II – przejazd przy ul. Cichej. Z racji sporego ruchu, w tym pieszych podążających do pobliskiej szkoły, należy wykonać wyniesione przejście lub całe skrzyżowanie.

17. Ulica Jana Pawła II - przy SP 13. Obowiązkowo wynieść przejścia dla pieszych przy szkole i uzupełnić organizację ruchu o przejazdy rowerowe oraz w obrębie szkoły o drogę dla pieszych i rowerów.

18. Ulica Targowa. Przygotować koncepcję zmiany organizacji ruchu oraz modernizacji ulicy.

19. Skrzyżowanie ulic Targowa/Orla. Uzupełnić organizację ruchu o czytelny azyl umożliwiający wjazd w ulicę zgodnie z obecną organizacją ruchu.

20. Ulica Jana Pawła II - dojazd do ul. Świętokrzyskiej. Zmienić organizację ruchu za ul. Targową, umożliwiając kontynuację jazdy po tej samej stronie drogi i zakończyć przejazdem rowerowym, tak jak zostało to wykonane na ul. Warszawskiej.

21. Skrzyżowanie ul. Zamkowa/Konopnickiej. Z uwagi na brak widoczności między uczestnikami ruchu zaleca się zmianę organizacji ruchu na ulicy Konopnickiej i Wyspiańskiego. Rozważyć wprowadzenie ruchu jednokierunkowego: a. Konopnickiej z kierunkiem jazdy do Moniuszki; b. Wyspiańskiego z kierunkiem jazdy do Zamkowej.

22. Ulica Zamkowa - odcinek od ul. Konopnickiej do ul. Wyspiańskiego. Z uwagi na brak różnicy poziomów między miejscami parkingowymi a ciągami dla pieszych, należy zastosować rozwiązania uniemożliwiające wystawanie pojazdów poza wyznaczone miejsca parkingowe.

23. Cała ulica Zamkowa - ulice po północnej stronie. Należy umożliwić wjazd i zjazd z drogi rowerowej dla wszystkich kierunków jazdy w ulice po północnej stronie miasta.

a. Brakuje zjazdów z drogi rowerowej w następujące ulice:

Poniatowskiego, Lutomierską, Żeromskiego, Traugutta (śluza z powtórzonym sygnalizatorem), św. Jana (śluza z powtórzonym sygnalizatorem), Piłsudskiego, Gdańską;

b. Brakuje wjazdów na drogę rowerową dla wyjeżdżających z drogi podporządkowanej w prawo: Gdańskiej, Okulickiego (brak wjazdu w lewo i prawo), Traugutta, Żeromskiego, Lutomierskiej, Poniatowskiego.

24. Ulica Zamkowa/skrzyżowania.

Przy wyjeździe z ulic podporządkowanych po północnej stronie brakuje informacji (poziomej oraz pionowej) o kierunku jazdy do drogi rowerowej i samej jej obecności po drugiej stronie na Zamkowej.

Jedna z uwag dotycząca pojemnika na odzież stojącego przy wieżowcach na ul. „Waltera” Jankego od razu została zgłoszona przez wiceprezydenta Zakrzewskiego do władz Pabianickiej Spółdzielni Mieszkaniowej.

(et)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%