Dziś zwrot zakupionego towaru zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i internetowym nie stanowi większego problemu. Oczywiście każdy sklep może narzucić swoje indywidualne zasady zwrotów. Niemniej jednak nasze prawo konsumenckie daje nam możliwość zwrotu towaru do 14 dni bez podania jakichkolwiek przyczyn. Przyjrzyjmy się temu procesowi na przykładzie bardzo popularnego w Polsce marketu budowalnego OBI.
Czy możemy zwrócić zakupiony towar i jak tego dokonać?
Konsument może złożyć oświadczenie woli o odstąpieniu od umowy na kilka sposobów, m.in przez wysłanie meila, wysłanie sms, ustne oświadczenie przez telefon lub wysłanie listu pocztą tradycyjną – to w przypadku zakupów internetowych. W sklepach stacjonarnych po prostu zwracamy towar osobiście i mamy na to wszystko 14 dni od daty zakupu – tak stanowi prawo.
Z regulaminu sklepu OBI możemy się dowiedzieć, że klienci mają możliwość bezterminowego zwrotu zakupionego towaru. Aby jednak zwrot towaru w OBI był możliwy trzeba spełnić kilka warunków:
- posiadać dowód zakupu w postaci paragonu, faktury VAT w wersji papierowej lub wydruk faktury elektronicznej,
- muszą to być towary podlegające zwrotowi, OBI wyraźnie określa produkty nie objęte możliwością zwrotu. Są to żywe rośliny, towary przecenione, kupione w ramach wyprzedaży, pojedyncze egzemplarze płytek oraz paneli, towary przygotowane specjalnie na zamówienie kupującego, materiały cięte z metra, artykuły, których termin ważności minął, farby z mieszalnika oraz baseny, jazcuzzi, klimatyzatory i wentylatory,
- towar powinien być w oryginalnym opakowaniu, kompletny, czyli podlegający dalszej sprzedaży,
- towar nieposiadający śladów użytkowania i zanieczyszczeń.
W OBI można się zetknąć z dość specyficzną sytuacją zwrotów w przypadku paneli, gresów czy płytek. Otóż oddać możemy tylko pełne paczki, zgodnie z podaną jednostką opakowania. Tych niekompletnych nie zwrócimy. Również towar rozpakowany nie podlega zwrotowi w OBI. Natomiast każdy inny z łatwością oddamy w dowolnym markecie sieci.
Zwrot towaru zakupionego w sklepie internetowym OBI
Coraz częściej nabywamy dziś produkty drogą internetową, to bowiem dla wielu z nas opcja wygodna i komfortowa. Zwrot towaru zakupionego w sklepie internetowym jest dokładnie taki sam jak w sklepie stacjonarnym. Musi on również spełniać wszystkie powyższe warunki.
Zwracając towar drogą internetową musisz samodzielnie zorganizować wysyłkę i ponieść jej koszty. Twoje pieniądze dotrą do Ciebie taką samą formą jaka została wykorzystana podczas składania zamówienia. Jeśli zamówienie zostało opłacone przy odbiorze, zwrot nastąpi na podstawie prawidłowo wypełnionego bardzo prostego formularza dostępnego na stronie (jakie towary chcemy zwrócić, czy z jakiej usługi chcemy zrezygnować, podać swoje dane i numer konta bankowego na który ma zostać przelana kwota za zwrot). Zapakować towar i odesłać. Co więcej towar zakupiony przez internet możemy także oddać w sklepie stacjonarnym. Pracownik sklepu zwróci Ci pieniądze w gotówce lun na kartę. Jest to też bardzo wygodne rozwiązanie dla kupujących i nierzadko zachęcające do dalszych zakupów. Tu oczywiście też obowiązuje zasada towarów nieobjętych możliwością zwrotu, tylko oryginalne, kompletne opakowania i dowód zakupu. Należy również nadmienić, że OBI nie zwróci towaru wykonanego na zamówienie.
0 0
Często robię zakupy w m1 w OBI ale jakoś nie musiałam nigdy im nic zwracać, niemniej jednak warto sobie takie info zapamiętać. Dziś fajnie jest w tym centrum bo trwa Kosmiczna Przygoda LEGO