Tramwaj wyruszył z krańcówki Chocianowice IKEA. Zanim jednak prezydenci, urzędnicy i politycy rozsiedli się na krzesłach i ruszyli w trasę podziękowali sobie i wyrazili zadowolenie z owocnej współpracy.

- Tramwaj linii 41, już od jutra wraca na swoje tory. Ta linia łączy Łódź z Pabianicach od 1901 roku – mówił Adam Pustelnik wiceprezydent Łodzi. - To piękna i długa historia, znaczący element naszych aglomeracyjnych relacji. Teraz będzie szybko komfortowo i miło. Tramwaje są klimatyzowane, niskopodłogowe a z 50 minut na cała trasę zrobi się 40. Dziękuję za współprace przy projekcie prezydentowi Pabianic i wójtowi Ksawerowa.

Głos zabrał również prezydent Grzegorz Mackiewicz.

- Tramwaj wraca po długiej przerwie. Przed laty kiedy wszyscy mówili o likwidacji linii 41, gdy wisiały nad nią czarne chmury podjąłem decyzję z moimi najbliższymi współpracownikami, że za wszelką cenę utrzymamy tramwaj – mówił. - Zrobiliśmy to w imieniu 9 tysięcy pabianiczan, którzy codziennie jeździli do Łodzi tramwajem. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie wielka inwestycja, która właśnie się zakończyła. To mogło się powieść dzięki determinacji wielu osób w Urzędzie Miasta Pabianic i Ksawerowa. Dziękujemy za tą współpracę.

Tramwaje ponownie pojada od soboty 1 lipca, autobusowa linia zastępcza Z41 zostanie zlikwidowana.

Inwestycja była zrealizowana pod nazwą „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice – Ksawerów”. Kosztowała 186,7 mln zł, pozyskane dofinansowanie wynosiło blisko 100 mln zł (87,9 mln zł ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego i 11,8 mln zł ze środków budżetu państwa). Objęła m.in. kompleksową przebudowę całego układu torowego, słupów trakcyjnych z siecią i podstacjami, oraz przebudowę przystanków i pętli tramwajowej przy ul. Wiejskiej. Nowością jest wspólny pas autobusowo-tramwajowy w ul. Zamkowej, Stary Rynek i części ul. Warszawskiej. Zintegrowane przystanki zyskały podwyższone perony, które ułatwiają wsiadanie, i tablice informacji pasażerskiej. Układ komunikacyjny i system sterowania ruchem wprowadziły priorytet dla transportu zbiorowego. Wzdłuż głównej ulicy powstała wydzielona droga dla rowerów.

- Modernizacja linii była największą inwestycją prowadzoną dotąd w naszym mieście. Wiązała się z przebudową centrum i wpłynęła na zmianę wyglądu głównej ulicy – mówi prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz. - Dzięki remontowi utrzymaliśmy funkcjonowanie linii tramwajowej, której groziła likwidacja ze względu na stan techniczny. Tramwajem dojedziemy teraz do Łodzi wygodniej i szybciej, bo bez stania w korkach. Było i z pewnością będzie to połączenie najchętniej wybierane przez naszych mieszkańców.

Od 1 lipca tramwaj 41 będzie kursować od pętli przy ul. Wiejskiej do placu Niepodległości, z częstotliwością jak wcześniej. Połowa kursów linii 41 będzie obsługiwana tramwajami niskopodłogowymi. Będą to wagony Pesa 122N, 32-metrowe, pięcioczłonowe tramwaje, z niską podłogą na całej długości i klimatyzacją. Kursy te będą oznaczone w rozkładzie jazdy. Oficjalne otwarcie linii tramwajowej nastąpi na początku września, połączone z Dniami Pabianic. Miasto Pabianice planuje uruchomienie od września dodatkowej linii autobusowej, która będzie dowozić do tramwaju pasażerów z os. Bugaj.