Zastrzyk dla tramwajów
Aż 146 milionów zł ma kosztować przebudowa linii tramwaju „41” z Pabianic do granicy Łodzi. Będą za to nowe torowiska, nowe nawierzchnie ulic, nowe przystanki tramwajowe, perony na ulicach Warszawskiej i Zamkowej, skrzyżowania i parkingi dla rowerów w okolicy Dużego Skrętu oraz pętli tramwajowej przy ul. Wiejskiej. Na modernizację samej tylko ulicy Zamkowej wydamy 19 milionów zł. Przewidywany termin zakończenia prac to trzeci kwartał 2020 r.
„Jamnikiem” po mieście
Ulicami Pabianic pojedzie 18 nowiutkich, klimatyzowanych autobusów miejskich.
Przy pętli na ul. Waltera-Jankego ma stanąć dworzec autobusowy. Będą też nowe przystanki, krańcówka na ul. Podmiejskiej i automaty do sprzedaży biletów. Stacja obsługi pojazdów w zajezdni MZK przy ul. Lutomierskiej zostanie zmodernizowana.
Długie autobusy (12-metrowe „jamniki”) sprzeda nam firma Solaris (po 1,9 miliona zł za sztukę). Będą to wozy z napędem hybrydowym (silnik diesla z silnikiem elektrycznym). Przewidziano w nich 80 miejsc dla pasażerów, w tym fotele na niskiej podłodze. Trasę autobusu mają pokazywać dwa monitory. Z wewnętrznego głośnika usłyszymy zapowiedzi przystanków, a na zewnątrz - informacje o numerze linii i kierunku jazdy. Pasażerowie będą mogli korzystać z bezpłatnego internetu i gniazd USB. „Solarisy” zastąpią 22-letnie MAN-y. 10 z nich przyjedzie pod koniec 2018 r. Wydatki komunikacyjne pochłoną 70 milionów zł (większość z kasy unijnej).
Wygodniej na dworcu PKP
Wreszcie! Na perony podróżni dostaną się bezpiecznym tunelem. Niepełnosprawni i pasażerowie z ciężkimi bagażami wjadą windami. Eleganckie perony będą miały długość 300 m. Przed budynkiem dworca staną wiaty z fotelikami, ławki, gabloty, tablice informacyjne i stojaki na rowery. Wszystko to zrobią kolejarze podczas generalnego remontu trasy Łódź Kaliska - Zduńska Wola.
Rower na wyciągnięcie ręki
Oprócz 14 km nowych dróg rowerowych będziemy mieć „rower publiczny” – wypożyczany z 14 stacji usytuowanych od Piasków aż po Bugaj. Ma to kosztować prawie półtora miliona zł (85 proc. kosztów pokryje Unia Europejska).
„Tkalnia” z kinem
Na gruzach starej fabryki przy ul. Grobelnej powstaje centrum handlowo–rozrywkowe „Tkalnia”. To 14 tysięcy metrów kw., na których wyrośnie 40 sklepów i 230 miejsc parkingowych. Sklepy mają tu prowadzić firmy: Media Expert, Martes Sport, Hebe, CCC, Smyk, Empik, Pepco. Będzie też kino Helios z 4 salami. Otwarcie centrum zaplanowano za rok.
Helikopterem do szpitala
Lądowisko dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (za 1,3 miliona zł), zakup nowoczesnego sprzętu medycznego i modernizacja Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (za prawie 6 milionów zł) – to dobre wieści z pabianickiego szpitala.
Miliony w… wodę
Tam, gdzie stoi poczciwa restauracja „Turkus”, wyrośnie park wodny. „Turkus” zostanie zburzony. W Lewitynie pojawią się dwa tarasy wypoczynkowe, nowe ścieżki dla pieszych oraz tor do jazdy rowerem (w kółko bez pedałowania). Ma to kosztować 2,5 miliona zł.
Cieplej w szkołach
11 budynków - szkół, przedszkoli i żłobków, będzie ocieplonych. Koszt? 33 miliony zł. Trwa już gruntowany remont Miejskiego Ośrodka Kultury, co pochłonie 2 miliony zł.
Fabryka Kultury
Sala koncertowa z widownią na 400 miejsc powstaje w budynku dawnej elektrowni Pamoteksu. Architekci zaplanowali dwie kondygnacje. Na niższej ulokują zaplecze techniczne, a nad nim – scenę i widownię. Sala koncertowa ma być wielofunkcyjna, aby dało się w niej wyprawiać bale, pokazy i wesela. Architekci chcą zostawić budynek odrapany z tynku, uzupełniając go szkłem, metalem i drewnem.
Pralki za miedzą
Niemiecki producent pralek, lodówek, piekarników, zmywarek i odkurzaczy upatrzył sobie pole pod Pabianicami - w Ksawerowie. Za ponad 200 milionów zł będzie budował największą w Europie fabrykę sprzętu gospodarstwa domowego. Postawi ją firma „Miele” mająca już 8 fabryk w Niemczech, Austrii, Czechach, Chinach i Rumunii. Ogromna montownia w Ksawerowie przyjmie do pracy 1.500 osób.
Komentarze do artykułu: A za 3 lata ...
Nasi internauci napisali 10 komentarzy
komentarz dodano: 2018-01-07 20:12:08
komentarz dodano: 2018-01-07 20:08:16
przeciez dla paru emerytów nikt tego nie robi
w w-wie całe miasta okoliczne tak docieraja do pracy w stolicy
inwestycje zawsze budza miasta do zycia , stagnacja konczy sie wyprowadzka ludzi na stałe
poczytajcie jak taki Londyn walczy o mieszkańców aby zostali w niektórych dzielnicach
komentarz dodano: 2018-01-07 18:37:26
komentarz dodano: 2018-01-07 14:52:26
komentarz dodano: 2018-01-07 14:25:03
komentarz dodano: 2018-01-07 14:12:59
komentarz dodano: 2018-01-07 12:44:00
komentarz dodano: 2018-01-07 12:41:36
Coś jest nie tak z obecnie funkcjonującym rozwiązaniem?
Potrzebne nam są schody w górę i w dół/winda, gdy potrzebujemy wsiąść do pociągu z walizką/rowerem/wózkiem dziecięcym/wózkiem inwalidzkim czy też o kulach?
Ile osób zginęło na pabianickim peronie z powodu nie zachowania ostrożności, że uznano, że potrzebny jest tunel dla zwiększenia bezpieczeństwa?
komentarz dodano: 2018-01-07 12:31:37
Tramwaj wpisał się w krajobraz miasta, ale utrzymywanie go za taką cenę to szaleństwo.
Niegospodarność, brak rozsądku i wyobraźni.
komentarz dodano: 2018-01-07 11:26:44