5 grudnia mija termin zakończenia prac związanych z remontem tramwajowym. Patrząc na to, jak wygląda obecnie miasto, jest to oczywiście nierealne. Od dłuższego czasu od władz i wykonawcy słyszymy o nowym terminie zakończenia remontu – 5 czerwca 2022 roku. Czy jest to wykonalne? Co jeszcze jest do zrobienia?

Główna ulica miasta jest rozkopywana fragmentami. Gdzieniegdzie widać spore postępy, ale są też miejsca nawet jeszcze nietknięte.

Nowe szyny pojawiły się już na ulicy Warszawskiej – od Sikorskiego do Kaplicznej oraz na Zamkowej w ścisłym centrum. Gotowe niemal jest też torowisko na Łaskiej. Na Starym Mieście natomiast budowa rozgrzebana, bo pracują tu archeolodzy. Zaś główne skrzyżowanie Zamkowej i Kilińskiego oraz część Zamkowej do Piłsudskiego są nawet nie ruszone.

Pabianiczanie wciąż dopytują o to, kiedy prace się zakończą. Nie są w stanie zrozumieć, dlaczego kolejny fragment ulicy jest zamykany, a nie otwiera się poprzednich. Najbardziej rozżaleni są przedsiębiorcy z okolicznych firm. To ich biznesy najbardziej ucierpiały na rozkopanej drodze.

Ale oprócz budowy nowego torowiska biegnącego przez miasto, robotnicy wykonują też inne zadania. Bo modernizacja głównej ulicy miasta zakłada również: przebudowę chodników i miejsc parkingowych, budowę kanału deszczowego w ul. Zamkowej, budowę odwodnienia drogi i torowiska, budowę ścieżki rowerowej, nowe oświetlenie i sygnalizacje świetlne, budowę podstacji trakcyjnych z siecią i systemem zasilania, montaż monitoringu i informacji pasażerskiej na przystankach, zagospodarowanie zieleni wokół remontowanej trasy. A do tego masa roboty podziemnej (usuwanie kolizji z sieciami).

Na odzyskanie całej drogi mamy czekać jeszcze przynajmniej pół roku? Wykonawca przedstawił nowy harmonogram zakończenia prac na poszczególnych odcinkach. Oto terminy:

Odcinek pętla przy Wiejskiej – Łaska:

Podstawowe prace przy torowisku zakończyły się. Właśnie została zdjęta tymczasowa organizacja ruchu na prawym pasie jezdni. Reszta prac „wykończeniowych” w tym miejscu nie będzie wymagała już zajmowania jezdni.

 

Skrzyżowanie ulic Zielonej, Zamkowej i Staszewskiego:

Prace tu  rozpoczną się po dopuszczeniu do ruchu skrzyżowania ulic Zamkowej i Lutomierskiej, lecz nie wcześniej niż w lutym 2022.

 

Ulica Zamkowa (do skrzyżowania z ul. Kilińskiego):

Ze względu na występujące kolizje teletechniczne pod ziemią (nie wskazane na mapach geodezyjnych) na większości skrzyżowań co chwilę wstrzymywane są prace. Po uzgodnieniach z gestorami sieci, prace są wznawiane. Poza miejscami gdzie wykonywane są roboty ziemne wykonawca układa kolejne warstwy podbudów i mat antywibracyjny, wszędzie gdzie jest to możliwe. W najbliższym czasie ułoży płyty międzytorowe, które z kolei pozwolą na ułożenie torowiska i przystąpienie do kolejnych etapów.

Zobacz też: Podziemne „niespodzianki”. Przez nie remont tramwajowy się wydłuża, bo prace trzeba wstrzymywać

 

Skrzyżowanie ulic Zamkowej i Kilińskiego oraz odcinek Zamkowej (do ul. Piłsudskiego):

Tu prace planowane są na przełomie marca i kwietnia 2022, po zakończeniu prac na skrzyżowaniu ulic Sikorskiego i Nawrockiego.

 

Odcinek ul. Warszawskiej, od ul. Sobieskiego do ul. Konstantynowskiej (wraz ze skrzyżowaniem):

Prace rozpoczną się na przełomie lutego i marca 2022 roku

 

Odcinek Warszawska- Zamkowa, od ul. Sobieskiego do ul. Piłsudskiego (wraz ze skrzyżowaniami z ulicami Stary Rynek oraz Gdańską)

Prace rozpoczęły się 4 października, a ulicę zamknięto 3 listopada. W tej chwili trwają tu prace archeologów.

- Obecnie trudno powiedzieć do kiedy potrwają prace, gdyż istnieje duże prawdopodobieństwo, że pod obecnie eksploatowaną warstwą drogi pojawią się kolejne warstwy pochodzące z poprzednich okresów – wyjaśnia Rafał Sąciński, prezes Progreg InfraCity reprezentujący wykonawcę. - Planowany termin zależy od wyników badań archeologicznych. We współpracy i pod nadzorem archeologów wykonujemy wszystkie prace, które są możliwe do wykonania na obecnym etapie.

 

Odcinek ul. Warszawskiej, od ul. Kaplicznej do ul. Sikorskiego:

Tu prace archeologów zostały zakończone.  Dotąd ułożono tu płyty torowe międzytorowe, wykonywane są obrzeża. Układana jest  warstwa podbudowy bitumicznej, a następnie wykonywana będzie południowa część jezdni. Planowane zakończenie prac tu to kwiecień/maj 2022 roku

 

Skrzyżowanie ulic Warszawskiej z Sikorskiego i Nawrockiego:

Planowane jest rozpoczęcie prac na przełomie stycznia i lutego 2022 roku, po dopuszczeniu do ruchu skrzyżowań ulic Zamkowej z Pułaskiego oraz z Traugutta.