Zawód mechanika samochodowego na początku był zawodem elitarnym wymagającym unikalnych w tamtych czasach umiejętności, by z czasem spowszednieć i stać się zajęciem dla tych mniej wykształconych. Jednak z czasem samochody zaczęły być coraz bardziej skomplikowane i naszpikowane elektroniką, co pozwoliło odzyskać zawodowi mechanika samochodowego odpowiednią pozycję.

Pierwsze samochody naprawiano w kuźniach i warsztatach zajmujących się powozami, lokomotywami i w warsztatach Ślusarskich. Dopiero gdy te pojazdy się rozpowszechniły zaczęły pojawiać się dedykowane specjalistyczne warsztaty zajmujące się jedynie naprawą samochodów. Ich ewolucja była dość przewidywalna, od prostych garaży z zestawem podstawowych narzędzi do dzisiejszych laboratoriów mechanicznych naszpikowanych najnowszymi osiągnięciami techniki i elektroniki zajęło około 100 lat. To duża zmiana i szybki postęp, ale czy początkujący warsztat samochodowy musi od razu dorównywać autoryzowanym serwisom znanych marek?

Czy każdy może prowadzić warsztat samochodowy?

Mówi się, że żeby rozpocząć jakiś biznes to trzeba mieć pasję do tego, co będzie się robić. Po części jest to prawda. Dlaczego tylko po części? Ponieważ żeby prowadzić biznes trzeba mieć przede wszystkim zacięcie do biznesu. To jednak dość rzadko idzie w parze z zamiłowaniem do naprawy samochodów. Oczywiście zdarzają się takie przypadki, ale i tak finalnie okazuje się, że taki właściciel nie wiele naprawia, bo większą część czasu poświęca biznesowi. Dobrym rozwiązaniem jest zawarcie spółki między osobami o różnych kompetencjach. Wtedy kto inny zajmuje się czysto biznesową stroną przedsięwzięcia, a kto inny przejmuje pieczę nad zarządzaniem naprawami. 

Jak zacząć prowadzić warsztat samochodowy?

Ponieważ na rynku jeździ masa starszych samochodów o dość prostej konstrukcji, których właścicieli nie stać na usługi drogich nowoczesnych warsztatów to jest miejsce na małe dopiero raczkujące warsztaty, w których zarówno mechanicy, jak i osoby zarządzające mogą stawiać pierwsze kroki. Oczywiście od początku warsztat musi mieć wsparcie doświadczonych mechaników, ale to nie koniecznie muszą być założyciele firmy, mechaników można zatrudnić, a oni w pierwszych latach działalności  wykształcą kolejnych, którzy będą mogli przejąć ich obowiązki, gdy firma się rozrośnie.

Wyposażenie warsztatu

Początkowe wyposażenie warsztatu może być dość skromne, ale nie ma sensu zaczynać bez podstaw a ich głównym elementem jest garaż, powinien mieć co najmniej dwa stanowiska robocze i przynajmniej jeden kanał. Zaczynanie w zwykłym pojedynczym garażu i to bez kanału mija się zazwyczaj z celem, to może być etap bardzo przejściowy, edukacyjny, gdy naprawia się samochody znajomych i sąsiadów. Trzeba kupić przynajmniej dwa rozbudowane zestawy kluczy i narzędzia specjalistyczne, których dobór zależy od profilu działalności i marek obsługiwanych pojazdów. By nie zajmować kanału warto mieć sprzęt do wyjmowania silników na stanowisku pobocznym, w tej roli dobrze sprawdzą się wciągniki Promag. Choć na początku nie jest to konieczne, to jeżeli to tylko stanie się możliwe należy zainwestować w podnośnik słupowy, który stanie na drugim stanowisku. Wtedy można pracować pod spodem dwóch samochodów naraz, a w niektórych przypadkach jak np. naprawa hamulców podnośnik sprawi się lepiej od kanału.  

W ramach warsztatu warto zaaranżować mały magazyn podstawowych części zamiennych, by móc sprawnie dokonywać drobnych napraw z głównego nurtu naszej działalności na bieżąco bez przestojów. Najlepszym rozwiązaniem będą w tym przypadku regały metalowe, które będą dobre zarówno do przechowywania narzędzi, jak i części zamiennych. Nie ma sensu inwestować w słabe konsumenckie konstrukcje z marketów, ponieważ ciężkie elementy wymagają stabilnego oparcia, a ewentualny wypadek może kosztować zarówno zdrowie, jak i sporo pieniędzy. 

Jeżeli chodzi o wyposażenie to nie należy na nim oszczędzać, dobrej jakości narzędzia i urządzenia, pozwalają pracować wygodnie i bez zbędnych przerw. Choć w niektórych aspektach zawód mechanika samochodowego może się wiązać z ciężką fizyczną pracą to odpowiednie dobranie nowoczesnych rozwiązań może ten problem zminimalizować. Dźwigniki podestowe to grupa narzędzi mogąca zdjąć z barków mechanika dosłownie i w przenośni wielki ciężar umożliwiając manipulowanie ciężkimi podzespołami a czasem nawet całymi pojazdami w dość bezproblemowy i łatwy sposób. Warto mieć rozeznanie w istniejących na rynku nowoczesnych rozwiązaniach i w miarę możliwości szybko je wprowadzać. 

Jak szybko się rozwijać

To jest mocno indywidualna kwestia, jest na rynku całkiem sporo przyzwoitych warsztatów, które utknęły na tym początkowym etapie i nie mogą z niego się wydostać. Czasem jest to działanie celowe, lecz najczęściej przyczyna tkwi gdzieś głębiej. Z obserwacji wynika, że głównym powodem może być brak czasu na odpowiedni rozwój kompetencji. Nowoczesne samochody wymagają wielu umiejętności wykraczających poza standardowe kompetencje mechaniczne. Pracownicy powinni się nieustannie szkolić i zdobywać certyfikaty umożliwiające im pracę z coraz to nowszymi i bardziej skomplikowanymi modelami samochodów. Firma też powinna przewidzieć możliwość fizycznej rozbudowy tak by mogły powstawać nowe stanowiska, czy to na kolejne pojazdy, czy też pod naprawy poszczególnych podzespołów. 

Rozwój powinien być ciągły i przypominać bardziej ewolucję, a nie rewolucję. Wtedy bezboleśnie firma będzie rosnąć w sposób naturalny i z czasem stanie się znanym i dobrym serwisem samochodowym. 

Jaki profil działalności wybrać

Na koniec rzecz, którą często trzeba przemyśleć na samym początku lub tuż po etapie „niemowlęctwa” firmy. Czyli jaki profil działalności wybrać? Na początku, gdy zajmujemy się drobniejszymi usterkami w szerokiej gamie starszym modeli, możemy być warsztatem od wszystkiego, jednak z czasem i rozwojem warto skupić się na jakiejś niszy. Dlaczego? Ponieważ łatwiej jest zdobyć kompetencje w węższej dziedzinie mechaniki. Skończyły się już czasy, gdy jeden mechanik był w stanie zrobić wszystko, teraz potrzebnych jest kilku i to z bardzo dobrym wykształceniem w dziedzinie, w której się specjalizują. Dlatego lepszym kierunkiem jest specjalizacja. Możliwości jest sporo, a zawężać można bardzo mocna, np. warsztat skupiający się na układach wydechowych, na diagnostyce układów jezdnych, na klimatyzacji i wentylacji, na układzie hamulcowym. Jeżeli warsztat powstaje przy dużym mieście może pokusić się o jeszcze większe skupienie. Warsztat zajmujący się układami hamulcowymi pojazdów japońskich, niemieckich, francuskich itp. ma spore szanse stać się liderem w tym, co będzie robić i świadczyć usługi znacznie lepszej jakość niż konkurencja zajmująca się wszystkim.