Jak należy przygotować się na te zmiany? Na co zwrócić uwagę?

Zrozumienie ustawy SUP

Każdy proces adaptacji zaczyna się od zrozumienia nowych zasad. Ustawa SUP, mająca na celu poprawę stanu mórz i wybrzeży w Europie, mocno wpływa na producentów i dystrybutorów jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych, co bezpośrednio dotyka branżę gastronomiczną. Kluczowym celem dyrektywy jest wycofanie ze sprzedaży niektórych jednorazowych produktów, a także wprowadzenie nowych wymogów oznakowania towarów.

Jakie produkty zostaną wycofane?

Jeżeli w Twojej restauracji korzystasz z jednorazowych sztućców, naczyń, mieszadełek do kawy czy styropianowych kubków, to te produkty zostaną wycofane ze sprzedaży. Należy rozważyć zastąpienie ich alternatywami wielokrotnego użytku lub produktami biodegradowalnymi, jak np. sztućce wielorazowe z WPC Bittner.

Nowe wymogi oznakowania produktów

Ustawa SUP wprowadza również nowe wymogi oznakowania produktów. Jeśli Twoja restauracja korzysta z opakowań na jedzenie na wynos, musisz upewnić się, że opakowania te są poprawnie oznakowane. Oznaczenia muszą być "widoczne, czytelne i nieusuwalne" i muszą jasno informować konsumenta o tym, jak należy postępować z odpadami po zużytym produkcie, jaki rodzaj tworzyw sztucznych w nim występuje oraz jakie skutki dla środowiska może przynieść.

Rozszerzona odpowiedzialność producenta

Nowa dyrektywa wyraźnie wskazuje producentów jako odpowiedzialnych za recykling wytwarzanych produktów. Co to oznacza dla Twojej restauracji? Jeżeli produkujesz jakiekolwiek produkty, które są pakowane w opakowania jednorazowe, koszty związane z gromadzeniem danych, sprawozdawczością i upowszechnianiem wiedzy o recyklingu będą teraz Twoją odpowiedzialnością.

Czas na działanie

Mimo że wprowadzenie ustawy SUP może wydawać się ogromnym wyzwaniem dla restauracji, jest to też szansa na pokazanie swojego zaangażowania w kwestiach środowiskowych. Poszukuj alternatyw dla jednorazowych naczyń i sztućców, rozważ wykorzystanie sztućców wielorazowych z polistyrenu, przygotuj się na nowe wymogi oznakowania, bądź gotów na przyjęcie rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Przygotowując się teraz, możesz zaoszczędzić sobie problemów w przyszłości, a także przyciągnąć nowych klientów, którzy cenią proekologiczne podejście.

Ustawa SUP zmienia sporo, ale daje przy tym szansę na dalszy rozwój. Korzystając z niej mądrze, można znacząco podnieść atrakcyjność swojego biznesu dla klientów. Czasy się zmieniają, a razem z nimi oczekiwania konsumentów. Bądź na bieżąco i zadbaj o przyszłość swojej restauracji, a także o dobro naszej planety.