Stale rośnie zapotrzebowanie na programistów i jest to grupa pracowników, zaliczająca się do najlepiej zarabiających. Wpływ programowania na nasze życie wciąż się zwiększa, a dzieci niejednokrotnie potrafią posługiwać się komputerem i smartfonem o wiele sprawniej od nas. Jaki wpływ ma nauka programowania na ich dalszy rozwój?

Czym skorupka za młodu nasiąknie…

Nauka kodowania przypomina naukę języka obcego; im wcześniej dziecko rozpoczyna naukę, tym łatwiej przyjdzie mu opanowanie tej umiejętności. Dlatego warto zapisać je na kurs programowania dla dzieci w jak najmłodszym wieku. Nie jest konieczne posiadanie przez dziecko nadzwyczajnych, wybitnych zdolności (choć oczywiście będą one pomocne), by mogło ono w przyszłości zostać zawodowym programistą. Ważne jest, aby młody człowiek, dopiero rozpoczynający życiową przygodę z informatyką, uwierzył we własne możliwości po stworzeniu swojej pierwszej, najprostszej aplikacji albo gry. To pierwszy krok do osiągnięcia sukcesu.

Jakie cechy rozwija programowanie dla dzieci? Oto najważniejsze z nich:

  • Kreatywność – to najważniejsza cecha, jaką rozwija nauka programowania. Twórcza wyobraźnia umożliwia projektowanie nowych gier i aplikacji użytkowych. Dzieci bardzo lubią eksperymenty, a programowanie daje szerokie pole do puszczenia wodzów fantazji i wykorzystania wielu nieschematycznych pomysłów
  • Cierpliwość – jest niezbędna podczas wychwytywania błędów w zapisanym kodzie. Wymaga ono zawsze nieco więcej czasu niż samo ułożenie kodu, dlatego wspomaga ćwiczenie wytrwałości
  • Dokładność – jest absolutnie konieczna. Błędne zapisanie kodu, np. brak spacji w sekwencji znaków czy pominięcie jakiegoś znaku sprawia, że nie można uruchomić gry lub aplikacji albo działa ona nieprawidłowo. Zachowanie porządku w kodzie i jego schludny, przejrzysty wygląd umożliwia lepsze zrozumienie kodu i wystrzeganie się błędów zapisu
  • Logiczne myślenie – składa się z niego cały proces programowania. Układanie kodu jest ciągiem działań logicznych (algorytmów) połączonych w całość. Programowanie ułatwia dziecku nabycie zdolności do myślenia perspektywicznego i przewidywania konsekwencji podjętych działań, co przydaje się także w życiu codziennym.

Programowanie dla dzieci to także rozwijanie bardziej szczegółowych zainteresowań; dziecko może pójść w kierunku gier komputerowych, sztucznej inteligencji, aplikacji tematycznych lub użytkowych. Dodatkowym bonusem jest, że dziecko uczy się świadomie korzystać z nowoczesnych technologii, a nie bezmyślnie przewija ekran w poszukiwaniu czegoś interesującego (co zresztą zatrzyma jego uwagę tylko na krótko). Trzeba przy tym pamiętać o cyberbezpieczeństwie i starannie obserwować dziecko.

Gdzie nauczyć dziecko programowania?

Pod auspicjami Fundacji Rozwoju Edukacji Małego Inżyniera z Poznania w kilku polskich miastach funkcjonują ośrodki edukacyjne dla dzieci malyinzynier.pl. Obecnie znajdują się one, oprócz Poznania, w Warszawie, Szczecinie, Świnoujściu, Siedlcach, Białej Podlaskiej i Pile. W ośrodkach tych odbywają się zajęcia dla dzieci, uczące programowania w formie warsztatów, mających na celu rozwój samodzielności i praktycznych umiejętności  rozwiązywania problemów. Zajęcia prowadzone są tak, aby dziecko mogło rozwijać kreatywność ucząc się i bawiąc jednocześnie. Dla zainteresowanych spoza wymienionych miast i ich okolic dostępne są zajęcia online.

Niebawem rozpoczynają się wakacje letnie. Dla dzieci, które z różnych powodów nie wyjadą poza miejsce zamieszkania, przewidziane są półkolonie. Będą organizowane w Poznaniu, Warszawie, Świnoujściu, Siedlcach i Pile. Mogą w nich uczestniczyć także dzieci z okolic tych miast. Zajęcia planowane są od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 16.00, a opieka dla dzieci zapewniona jest już od 7.30 do 17.00. Zapewnione są zabawy na powietrzu, trzy posiłki – drugie śniadanie, obiad i podwieczorek oraz woda do picia, a także profesjonalna opieka wykwalifikowanych instruktorów w małych grupach – jeden instruktor na 8 dzieci. Nadzór nad półkoloniami sprawują lokalne Kuratoria Oświaty i Sanepid. 

Dla dzieci spoza tych miast będą dostępne półkolonie zdalne. Odbywać się będą, podobnie jak półkolonie stacjonarne, od poniedziałku do piątku, w formie trzygodzinnych spotkań. Każde spotkanie podzielone jest na dwa bloki po 80 minut każdy, z 20-minutową przerwą, podczas której uczestnicy mają czas na wymianę spostrzeżeń z pozostałymi kursantami.

Mały Inżynier to 14 lat doświadczenia w pracy edukacyjnej z najmłodszymi, nauka w formie zabawy dostosowana do wieku dzieci, prowadzona przez wysoko wykwalifikowaną kadrę. Obecnie jest to najbardziej rozbudowana oferta tego typu zajęć na rynku.