10 lipca odbyły się konsultacje społeczne dotyczące planowanej budowy bezkolizyjnego przejazdu kolejowego na ul. Wspólnej. Przekazano wieści na temat przebudowy na ul. Lutomierskiej. Starosta Arkadiusz Jaksa odniósł się również do likwidacji przejazdu w gminie Dobroń.
Starosta pabianicki podkreślał od początku spotkania, że problem komunikacyjny Zatorza jest w naszej gminie powszechnie znany. Linia kolejowa przebiegająca przez Pabianice już teraz jest mocno obciążona, a wkrótce ruch pociągów wzrośnie ponad dwukrotnie. To efekt rozbudowy i modernizacji węzła Łódź Kaliska oraz budowy tunelu średnicowego pod Łodzią. W praktyce oznacza to jedno – szlabany będą zamykane coraz częściej, a ruch w mieście jeszcze bardziej sparaliżowany. Dlatego budowa bezkolizyjnego przejazdu na ul. Wspólnej stała się koniecznością.
Zmiany te będą miały bezpośredni wpływ na infrastrukturę kolejową w rejonie Pabianic. Przez nasze miasto przebiegają trzy tory. Zgodnie z założeniami projektowymi przekazanymi przez PKP, docelowo powinno ich być co najmniej pięć. Oznacza to konieczność dobudowania dwóch dodatkowych torów, co pozwoli obsłużyć znacznie większy ruch kolejowy.
Dwa warianty inwestycji
Podczas spotkania zespół projektowy z Gdańska zaprezentował panaceum na kolejowe bolączki w naszym rejonie, a mianowicie dwie koncepcje przebudowy przejazdu. Wariant I zakłada budowę wiaduktu nad linią kolejową. Do zalet tego rozwiązania autorzy koncepcji zaliczają:
mniejszą ilość robót poniżej poziomu gruntu,
mniejszą liczbę kolizji z istniejącym uzbrojeniem terenu,
brak ingerencji w konstrukcję podtorza,
krótszy czas zamknięć torowych, co ogranicza utrudnienia w ruchu pociągów.
Jednak ma on również istotne wady:
konieczność zajęcia większej powierzchni terenu,
budowa nasypów drogowych,
odcięcie zjazdów do posesji wzdłuż ul. Wspólnej (pomiędzy ul. Brauna a ul. Olszynową),
likwidacja skrzyżowań ul. Wspólnej z ul. Brauna i ul. Składową oraz konieczność budowy alternatywnych dojazdów,
większe spadki podłużne jezdni, chodników i ścieżek rowerowych.
Alternatywą wiaduktu jest budowa tunelu pod torowiskiem (wariant II). Zaletami tego rozwiązania są:
zajęcie mniejszej powierzchni terenu,
brak konieczności likwidacji zjazdów do posesji,
zachowanie skrzyżowań ul. Wspólnej z ul. Brauna i ul. Składową,
mniejsza ingerencja w krajobraz,
łagodniejsze spadki jezdni i infrastruktury pieszo-rowerowej.
Wadami tunelu są:
konieczność prowadzenia robót z poziomu gruntu,
większa liczba zamknięć torowych i ruch pociągów wahadłowo,
większy zakres robót podziemnych i potencjalne kolizje z infrastrukturą techniczną,
wyższy koszt inwestycji.
Zarówno autorzy koncepcji, jak i starosta pabianicki, wskazali jako preferowaną opcję wariant tunelowy. Podkreślano, że mimo większych trudności technologicznych, tunel w najmniejszym stopniu wpływa na krajobraz i układ dojazdów do posesji przy ul. Wspólnej.
W kolejnej części spotkania przewidziano czas na pytania i uwagi mieszkańców. Choć sprawa dotyczy ważnej inwestycji, która w przyszłości wpłynie na codzienne funkcjonowanie miasta, na konsultacje przyszło ich niewielu.
Niezależność inwestycji – ul. Lutomierska i Wspólna
Jak zaznaczyli organizatorzy spotkania, projekt przebudowy ul. Wspólnej realizowany jest niezależnie od innej inwestycji – przebudowy przejazdu kolejowego w ciągu ul. Lutomierskiej. Obie inwestycje należą do różnych etapów tego samego programu rządowego. Zakwalifikowanie jednej z nich nie wpływa na ocenę drugiej.
Za realizację projektu przebudowy przejazdu na ul. Lutomierskiej odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, natomiast inwestorem na ul. Wspólnej jest Starostwo Powiatowe.
Konsultacje społeczne – kolejny etap przygotowań
Władze lokalne wraz z przedstawicielami PKP prowadzą dalsze przygotowania do inwestycji. Zakończono już prace nad dokumentacją planistyczną i architektoniczną. Kolejny, czyli konsultacje, są również obowiązkowe – PKP wymaga, aby każda inwestycja posiadała społeczne poparcie.
Spotkania z mieszkańcami mają na celu zebranie opinii i osiągnięcie społecznego konsensusu. Dopiero po ich zakończeniu możliwe będzie złożenie wniosku o dofinansowanie. Nabór wniosków w obecnym rozdaniu trwa do 5 lutego. Po tym terminie rozpocznie się ich weryfikacja i ocena merytoryczna.
Decyzje o finansowaniu poznamy prawdopodobnie w drugiej połowie przyszłego roku. Wówczas okaże się, czy projekt trafi na listę podstawową czy rezerwową.
Osoby zainteresowane mogą złożyć swoje wnioski, uwagi i zastrzeżenia do zaproponowanych projektów (dostępne są TUTAJ) w formie pisemnej. Wypełniony druk należy złożyć do dn. 18.07.2025 r. (decyduje data wpłynięcia) do siedziby Pracowni Projektowej MiD Sp. z o.o. wykorzystując jedną z poniższych możliwości:
przesłać pocztą na adres: Pracownia Projektowej MiD Sp. z o.o., ul. Czesława Miłosza 17, 80-126 Gdańsk;
przesłać skan/zdjęcie wypełnionego druku na adres e-mail: [email protected]
Kiedy ruszy ewentualna budowa?
Jeśli inwestycja uzyska wsparcie finansowe, jej realizacja może rozpocząć się najwcześniej w 2029 lub 2030 roku. Jak podkreślają samorządowcy, procedura jest czasochłonna i obejmuje m.in. ogłoszenie przetargów, wybór wykonawców oraz wykonanie projektu w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
Oznacza to, że zanim mieszkańcy zobaczą pierwsze efekty inwestycji, może minąć jeszcze kilka lat.
Co dalej z przejazdem na Lutomierskiej?
Podczas czwartkowych konsultacji obecny był również poseł Krzysztof Habura, który przekazał najnowsze informacje dotyczące przebudowy przejazdu kolejowego w ciągu ul. Lutomierskiej. O planach można posłuchać TUTAJ.
- W tym tygodniu został rozstrzygnięty konkurs przez PKP PLK o dofinansowanie tego przejazdu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi, która będzie Inwestorem tego przedsięwzięcia, zyskała już pełne dofinansowanie. Pozostaje teraz podpisać tylko umowę o to dofinansowanie i ogłosić przetarg, który, jak się orientuję, może nastąpić na przełomie września i października - powiedział Krzysztof Habura. - Być może w przyszłym roku, wszystko na to wskazuje, ruszą prace.
Starosta Arkadiusz Jaksa odniósł się do budzącej duże emocje kwestii przejazdu kolejowego w Dobroniu Małym, na ul. Kaczeńcowej. Padła jasna deklaracja – przejazd ten, ani żaden inny na terenie gminy Dobroń, nie zostanie zlikwidowany kosztem przebudowy w Pabianicach.
Poniżej film z konsultacji.
0 0
1. Tak, jak wszystkie "konsultacje" urzędników związanych z Platformą "obywatelską", tak i ta "konsultacja", to ordynarna ściema. Tak poważny temat wymaga co najmniej lokalnego REFERENDUM po dotarciu do 100% wszystkich okolicznych mieszkańców, a nie tylko do tych, którzy gdzieś się przypadkiem o tej "konsultacji" dowiedzieli😠
2. Dziwię się wszystkim, którzy głosowali za tunelem POD torami, bo ufają, że instalacja odprowadzająca wody opadowe będzie latami sprawna. Bo jeśli nie, to po każdej ulewie będą "pływać" w tym tunelu razem ze swoimi samochodami.
To tak na pierwszy rzut oka, choć w dalszej kolejności czają się kolejne problemy: brak pieniędzy w budżecie państwa, znalezienie trasy okrężnej w okresach zamknięcia ul. Wspólnej i wiele, wiele innych.
Umiejętność przewidywania wszystkich skutków każdego wariantu, to będzie wielka sztuka 🙁