Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zgłaszają się klienci, którzy otrzymali emaila z linkiem do wniosku, który pozwoli podwyższyć świadczenie wychowawcze z 500 zł do 800 zł.

– To oszustwo– mówi Monika Kiełczyńska, Regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa łódzkiego. – ZUS nie wysyła takich wiadomości z linkiem. Świadczenie w wyższej wysokości od 2024 r. jest podnoszone automatycznie, bez udziału klienta.

Do jednej z placówek Zakładu zgłosili się klienci, którzy otrzymali emaila z prośbą o uaktualnienie swoich danych w celu wypłaty świadczenia wychowawczego w wyższej wysokości, tj. 800 zł zamiast 500 zł. Do treści dołączony był link, w który należało kliknąć by przełączyć się do formularza.

– Na szczęście klienci, którzy zgłosili się do ZUS-u, nie dali się nabrać na to oszustwo– informujei rzeczniczka.– Teraz apelujemy do innych osób, które być może także otrzymały taką wiadomość, by w żadnym przypadku nie odpowiadały na nią, ani tym bardziej nie otwierały zawartych w korespondencji załączników czy linków. Zazwyczaj taki email ma na celu wyłudzenie naszych danych z formularza, zainfekowanie komputera lub uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jego pamięci.

ZUS nie kieruje drogą mejlową takich informacji z linkiem, a świadczenie wychowawcze od stycznia 2024 r. jest podnoszone do kwoty 800 zł automatycznie przez ZUS, więc nie trzeba składać wniosku.

- Przypominam, że rodzice, którzy mają prawo do świadczenia na obecnie trwający okres świadczeniowy, czyli od 1 czerwca 2023 r. do 31 maja 2024 r., mają świadczenie wychowawcze podwyższone do 800 zł od stycznia br. automatycznie przez ZUS bez potrzeby składania wniosku - dodaje rzeczniczka.

Natomiast wnioski na nowy okres świadczeniowy, który rozpocznie się 1 czerwca 2024 r. i będzie trwał do końca maja 2025 r., będzie można składać od 1 lutego br.– informuje Monika Kiełczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa łódzkiego. - Przy tym składanie wniosków odbywa się za pośrednictwem PUE, bankowości elektronicznej, portalu Emp@tia i aplikacji mZUS. Nie ma więc możliwości składania wniosku poprzez przesłany pocztą link, czy załącznik – dodaje rzeczniczka.

W sytuacji, w której ktokolwiek z klientów ma wątpliwości co do nadawcy otrzymanej korespondencji, może skontaktować się z najbliższą placówką Zakładu lub zadzwonić pod numer: 22 560 16 00. Może też napisać maila na adres: cot@zus.pl