- Wczoraj ogłosiliśmy przetarg, bo chcemy remontować trakcję tramwajową. A dziś dowiadujemy się z faksu, że tramwaj już nie będzie jeździł – mówi zdenerwowanym głosem prezydent Grzegorz Mackiewicz.
- Poinformował nas o tym dyrektor z MPK Łódź, choć wszystkie rozmowy odbywały się bez jego udziału – dodaje wójt Adam Topolski z Ksawerowa.
O tym, że torowisko i trakcja wymagają natychmiastowego remontu, od lat wiedzą w Pabianicach i w Łodzi. Nie ma dnia, by nie dochodziło na trasie „41” do awarii.
- Dlatego przygotowujemy się do remontu trakcji. 2 maja odbył się audyt, a 5 maja podpisany został dokument pokontrolny. Było 7 dni i nikt w tej sprawie do nas nie zadzwonił. Nie znaleźli czasu, by nas powiadomić o tym, że trzeba zatrzymać ruch tramwajowy? – nie kryje rozżalenia Mackiewicz. - Najpierw o 14.00 informowali, że od soboty, a godzinę później, że od niedzieli tramwaje nie jeżdżą. To w sobotę jest bezpieczna trakcja, a w niedzielę już nie?
W czwartek po południu w Urzędzie Miejskim został ogłoszony przetarg na remont trakcji tramwajowej. Nie od dziś wiadomo, że jeżeli tego nie zrobimy, Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi wstrzyma kursy tramwaju linii "41". To kosztowny remont, ale konieczny, jeśli chcemy utrzymać tramwajowe połączenie z Łodzią.
Pabianice muszą wyłożyć 700.000 zł, a Ksawerów prawie 300.000 zł. Na podstawie przeglądu linii trakcyjnej 2 maja ustalono, że wymiany w Pabianicach wymaga 6,5 kilometra przewodu jezdnego i 28 słupów. Sieć trakcyjna ma być naprawiana na dwóch odcinkach: Dąbrowa - Duży Skręt i Zamek - Wiejska. W Ksawerowie do wymiany wytypowano odcinek 3,8 kilometra przewodu i 12 słupów trakcji.
- Nie mogliśmy jeszcze ogłosić przetargu, bo nie dostaliśmy z MPK specyfikacji. Bez niej nie mamy co ogłaszać – irytuje się wójt Topolski. - Ja się w tej sytuacji czuję oszukany.
Od niedzieli pasażerów będą wozić autobusy komunikacji zastępczej.
- Stoją w korkach i trudno autobusem zdążyć na czas. Tramwaj jest lepszy i jedzie szybciej – mówi Magda, która mieszka w Łodzi przy Rajdowej, a pracuje w Pabianicach. - Nie wiem, jak dojadę do pracy w poniedziałek. Już dziś zaznaczyłam, że mogę się spóźnić.
Komunikacja zastępcza miała być wprowadzona dopiero pod koniec czerwca, gdy rozpoczną się wakacje. Wtedy też miał ruszyć remont trakcji.
- Teraz, gdy młodzież zdaje matury, są egzaminy na studiach, a młodsi jeżdżą do łódzkich szkół na lekcje, oni decydują wstrzymać komunikację tramwajową – nie kryje zdziwienia prezydent. - Nie wiem, co się wydarzyło w te kilka dni, że nagle tak bardzo pogorszył się stan naszej trakcji.
Po zakończonym remoncie trakcji tramwaje wrócą na trasę.
- Będzie to możliwe dopiero pod koniec września – mówi szczerze Mackiewicz.
Ten remont pozwoli linii „41” przetrwać najbliższe 2 lata.
Około 15.30 na fanpage'u MPK Łódź opublikowano następujący komunikat:
W związku ze złym stanem sieci trakcyjnej w Pabianicach od dnia 13 maja 2017 r. (sobota) zostanie zawieszone kurowanie tramwaju linii 41 do Pabianic. Jednocześnie zostanie uruchomiona autobusowa komunikacja zastępczą linią Z41 oraz ulegnie zmianie rozkład jazdy linii 17 w soboty i niedziele.
Potem pojawiła się korekta, że od niedzieli wożą nas autobusy.
Autobusy linii zastępczej Z41 będą kursować na trasie:
- w kierunku Pabianic: ŁÓDŹ CHOCIANOWICE IKEA – Pabianicka – Łódzka – Warszawska – Zamkowa – Łaska – PABIANICE DWORZEC PKP
- w kierunku Łodzi: PABIANICE DWORZEC PKP PABIANICE – Łaska – Zamkowa – Warszawska – Łódzka – Pabianicka (zawracanie tymczasowo przy Dubois, docelowo przy Rudzkiej) – Pabianicka – CHOCIANOWICE IKEA
Autobusy zastępcze Z41 będą zatrzymywały się na następujących przystankach:
W kierunku Pabianic:
- Chocianowice-Ikea (pętla)
- Łódzka / Mały Skręt (autobusowy)
- Łódzka / Ksawerów (na wysokości tramwajowego)
- Łódzka / Widzew Żdżary (autobusowy)
- Łódzka / Teklin (autobusowy)
- Łódzka / Dąbrowa (autobusowo-tramwajowy)
- Warszawska / Duży Skręt (autobusowo-tramwajowy)
- Warszawska – Tkaniny Techniczne (na wysokości tramwajowego)
- Warszawska / Sikorskiego (przystanek autobusowy linii T za skrzyżowaniem z ul. Sikorskiego)
- Warszawska / Kapliczna (tramwajowy)
- Warszawska / Poprzeczna (tramwajowy)
- Zamkowa / Zamek (autobusowo-tramwajowy)
- Zamkowa / św. Jana (tramwajowy)
- Zamkowa / Traugutta (tymczasowy na wysokości wejścia do CH Echo)
- Zamkowa / Lutomierska (autobusowo-tramwajowy)
- Zamkowa / Staszewskiego (autobusowo-tramwajowy)
- Łaska / Mielczarskiego (tymczasowy)
- Łaska / Węglowa (autobusowy)
- Dworzec PKP (pętla autobusowa)
W kierunku Łodzi:
- Dworzec PKP (pętla autobusowa)
- Łaska – Tkacka (na wysokości przystanku tramwajowego)
- Łaska / Mielczarskiego (na wysokości przystanku tramwajowego)
- Zamkowa / Konopnickiej (autobusowo-tramwajowy)
- Zamkowa / Wyspiańskiego (autobusowo-tramwajowy)
- Zamkowa / Narutowicza (tramwajowy)
- Zamkowa / Kilińskiego (tramwajowy)
- Zamkowa / kościół św. Mateusza (tramwajowy)
- Warszawska / Poprzeczna (autobusowo-tramwajowy)
- Warszawska / 3 Maja (tramwajowy)
- Warszawska / Nawrockiego (autobusowy)
- Warszawska / Tkaniny Techniczne (tymczasowy na wysokości tramwajowego)
- Warszawska / Duży Skręt (autobusowo-tramwajowy)
- Warszawska / Dąbrowa (autobusowo-tramwajowy)
- Łódzka / Teklin (autobusowy)
- Łódzka / Widzew Żdżary (autobusowy)
- Łódzka / Ksawerów (tymczasowy na wysokości tramwajowego)
- Łódzka / Mały Skręt (autobusowy)
- Pabianicka / Długa (autobusowy, sugerowane miejsce przesiadki na tramwaje)
- Pabianicka / Chocianowicka (autobusowy)
- Pabianicka / Chocianowicka (autobusowy)
- Pabianicka / Długa (autobusowy)
- Chocianowice Ikea (pętla autobusowa)
Zmiana organizacji ruchu obowiązuje do odwołania. Przewidywany termin przywrócenia funkcjonowania linii 41 do Pabianic to wrzesień.
Dodatkowe informacje są dostępne pod całodobowymi numerami telefonów: (42) 638 90 20 oraz 801 301 309.
Komentarze do artykułu: Tramwaju nie będzie. Od niedzieli
Nasi internauci napisali 21 komentarzy
komentarz dodano: 2017-05-14 14:53:18
komentarz dodano: 2017-05-14 12:45:49
Słuszne pytanie.
Ot, gość zaorał skibą, aby coś chlapnąć przy okazji na PMP. Taka mentalność.
I " bund " też ma rację.
Ciekawostka :
dwa mocarne państwa, które mogły tramwaj osikać, uruchomiły kurs po 72 latach i wyłożyły na to ( startowy dystans chyba 7,5 km ), aż 90 mln Euro. Zbudowali 2 mosty. A jakie tramwaje tam jeżdżą !
Porównywać żal i bezsens, ale zachowajmy chociaż rozum nie tylko w sprawie komunikacji tramwajowej.
Pozdrawiam i wszystkiego naj !
komentarz dodano: 2017-05-14 09:23:12
Tramwaj to jest pojazd szynowy, który nie stoi w korkach i jest pojemniejszy od autobusu.
Jeśli więc tylko infrastruktura jest w dobrym stanie, to zapewnia szybkie i sprawne przemieszczanie się mieszkańców na duże odległości.
Likwidacja i wprowadzenie autobusów jest cofaniem się do tyłu i trzeba popierać i trzymać kciuki,aby udało się uzyskać środki na modernizację lini, co łączyło by się również z remontem głównych ulic miasta.
komentarz dodano: 2017-05-13 20:08:59
komentarz dodano: 2017-05-13 20:03:25
komentarz dodano: 2017-05-13 15:00:50
komentarz dodano: 2017-05-13 14:04:53
Trzeba postawić zdecydowane nie autostradzie w centrum.
komentarz dodano: 2017-05-13 13:47:34
komentarz dodano: 2017-05-13 12:40:03
komentarz dodano: 2017-05-13 12:13:10
komentarz dodano: 2017-05-13 09:45:51
komentarz dodano: 2017-05-13 09:41:45
Wywalić ten tramwaj w cholerę! Na co nam to i po co?! Autobusem wygodniej i szybciej. Zrobić ładny asfalt i pozbyć się kłopotu.
komentarz dodano: 2017-05-13 08:38:04
komentarz dodano: 2017-05-12 22:45:37
komentarz dodano: 2017-05-12 21:36:32
A MKT w Pabianic wygonił prezydent Berner, bo nie chciał płacić za utrzymanie linii tramwajowej, wobec czego linię przejęło MPK na zasadach komercyjnych (linia 11 Pabianice - Łódź - Zgierz). A w trzy lata później MKT zakupiło wygodne wagony niemieckie wraz ze wstawką niskopodłogową...
komentarz dodano: 2017-05-12 21:15:32
komentarz dodano: 2017-05-12 19:21:52
MPK, ZDiT i władze m. Pabianic od dawna wiedziały jaki stan przedstawia infrastruktura w Pabianicach. Dlatego też Pabianice podjęły się naprawy sieci, co wymusiłoby i tak okresowe wstrzymanie komunikacji tramwajowej. Wszystko odbyło się za porozumieniem MPK, ZDiT i UM Pabianice. Tymczasem MPK Łódź ot, z dnia na dzień uznało, że mimo wszystko linię sobie zawiesi. I już.
Bardzo nieładne zagranie. Co więcej - rozkładowo autobus zastępczy pojedzie... dłużej, niż tramwaj po tych krzywych, starych torach. Rewelacyjny argument dla tych, którzy twierdzili, że autobus jest lepszy. ;-]
Sprawa musi mieć drugie podłoże. Ktoś w Łodzi ewidentnie chce na siłę "uwalić" tramwaj do Pabianic (i do innych miast satelickich), a może MPK Łódź po prostu nie ma wystarczającej ilości taboru i kadry po kwietniowej reformie, dlatego "uwalają" co się da bez szkody dla siebie (Łodzi), by pozyskać dodatkowe pojazdy/ludzi? Cholera wie.
Prezydent zrobił co mógł, a Łódź po raz kolejny pokazała, gdzie nas ma.
komentarz dodano: 2017-05-12 19:13:45
komentarz dodano: 2017-05-12 18:34:19
komentarz dodano: 2017-05-12 16:47:11
komentarz dodano: 2017-05-12 16:05:39