Kilka pytań w sprawie miejsc parkingowych (i nie tylko) zadaliśmy Marcinowi Chmielewskiemu, naczelnikowi Wydziału Infrastruktury Technicznej i Komunikacji, nadzorującego przebieg robót remontowych.
Oto nasza lista pytań:
Ile i gdzie będą miejsca parkingowe wzdłuż Łaskiej, Zamkowej (od Zielonej do Wyspiańskiego, do Wyszyńskiego, do Waryńskiego, do Narutowicza, do Kościuszki i przed UM).
Czy będzie można parkować po obu stronach ulicy? W jaki sposób? Równolegle czy prostopadle do jezdni?
Czy na Zamkowej od św. Jana do Okulickiego i potem do Pułaskiego będzie można parkować? A po przeciwnej stronie ulicy (przy kościele ewangelickim i fabryce pod zegarem)?
Ul. Stary Rynek: do Batorego po stronie północnej na chodniku, a potem?
Ul. Warszawska: czy tylko po stronie południowej przy postoju taxi, a jak dalej od Konstantynowskiej do 3 Maja (przed prokuraturą) i jeszcze dalej?
Gdzie będą przystanki tramwajowe i autobusowe?
- Wzdłuż ul. Zamkowej powstała droga rowerowa o łącznej długości 1,5 km. Taki był postulat mieszkańców - ujawnia naczelnik Chmielewski. – Na zadanie w budżecie obywatelskim w 2016 r. pod nazwą „Ścieżka rowerowa w Pabianicach odcinek Zamkowa” zagłosowało 2.455 osób, natomiast jego realizacja została wstrzymana do czasu remontu głównej ulicy.
Budowa drogi rowerowej, której dotąd nie było, miała wpływ na liczbę miejsc parkingowych.
– Drugim elementem było uporządkowanie (skanalizowanie) ruchu i poprawa bezpieczeństwa, o co od lat wnioskowała Komenda Powiatowa Policji w Pabianicach – dodaje Chmielewski. – Uwzględnione zostały przy tym wytyczne komunikacyjne wynikające z przepisów, np. odległości od skrzyżowań, przystanków czy przejść dla pieszych.
Od ul. Zielonej do ul. Nawrockiego będzie łącznie 316 (212 wyznaczonych liniami i 104 niewyznaczone) miejsc parkingowych.
Od ul. Zielonej do ul. Kilińskiego będzie 125 miejsc postojowych (108 wyznaczonych liniami i 17 niewyznaczonych). Od Kilińskiego do 3 Maja będzie 150 (74 wyznaczone liniami i 76 niewyznaczonych). Od 3 Maja do Nawrockiego będzie miejsce na zaparkowanie 41 (30 wyznaczonych liniami i 11 niewyznaczonych) pojazdów.
– Na ulicy Łaskiej parkować będziemy po staremu. Wzdłuż Łaskiej nic w tym zakresie się nie zmienia (inwestycja obejmowała tylko przebudowę torowiska, bez ingerencji w układ drogowy) – dodaje naczelnik.
Gdzie i jak rozmieszczono parkingi na Zamkowej:
- od Zielonej do Konopnickiej – dopuszczony postój na chodniku na zasadach ogólnych, po stronie południowej
- od Poniatowskiego do Wyspiańskiego – miejsca ukośne po stronie południowej oraz miejsca równoległe po stronie północnej
- od Żeromskiego do Wyszyńskiego – miejsca ukośne po stronie północnej (przy Domino), miejsca równoległe po stronie południowej
- od Wyszyńskiego do Waryńskiego – miejsca równoległe po stronie południowej, miejsca ukośne po stronie północnej oraz dodatkowo miejsca przy wjeździe na parking kościelny
- od Waryńskiego do Urzędu Skarbowego – miejsca równoległe po stronie południowej, miejsca ukośne po stronie północnej (na wysokości CH Echo)
- od Traugutta do Pułaskiego – miejsca ukośne po stronie północnej
- od Pułaskiego do św. Jana – miejsca równoległe po stronie południowej przy Urzędzie Miejskim oraz dopuszczony postój na chodniku na zasadach ogólnych po stronie północnej
- od Kilińskiego do Strażackiej – miejsca równoległe po południowej stronie oraz dopuszczony postój na chodniku na zasadach ogólnych po stronie północnej
- od Strażackiej do Piłsudskiego - dopuszczony postój na chodniku na zasadach ogólnych po obydwu stronach (przygotowane miejsca na parkowanie ukośne)
- od Piłsudskiego do Lipowej – miejsca ukośne po stronie północnej
Stary Rynek:
- parking przy kościele św. Mateusza – miejsca prostopadłe i równoległe
- od Gdańskiej do Batorego - dopuszczony postój na chodniku na zasadach ogólnych, po stronie północnej
- Stary Rynek – parkingi dookoła Starego Rynku (jezdnia południowa, wschodnia i zachodnia) oraz na działce od strony ul. Warszawskiej
Warszawska:
- od Poprzecznej do Majdany - dopuszczony postój na chodniku na zasadach ogólnych, po stronie północnej
- od Szewskiej do Bóźnicznej – duży parking z miejscami równoległymi po stronie południowej oraz dopuszczony postój na chodniku na zasadach ogólnych, po stronie północnej
- od Bóźnicznej do Kaplicznej – miejsca ukośne po stronie południowej oraz równoległe po stronie północnej
- od 3 Maja do Kresowej – miejsca równoległe po stronie południowej oraz przy Pabii dodatkowo po stronie północnej
- od Kresowej do Sikorskiego – miejsca równoległe po stronie południowej oraz ukośne po stronie północnej
Przystanki tramwajowe
- W ramach projektu powstały zintegrowane wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe na wysepkach, co ułatwi pasażerom podróżowanie. Nie będą już musieli biegać między przystankami autobusowymi a tramwajowymi, zlokalizowanymi w różnych miejscach, a wsiadanie będzie wygodniejsze i bezpieczniejsze, bo będzie odbywać się z wysepek – wyjaśnia Chmielewski. – Wcześniej pasażerowie tramwajów wysiadali prosto na jezdnię, przed jadące samochody.
Lokalizacje przystanków autobusowo-tramwajowych:
Kierunek Łódź:
- Zamkowa/Konopnickiej – na ul. Zamkowej, za ul. Konopnickiej
- Zamkowa/Wyspiańskiego – przy „jamniku” – między ul. Lutomierską a Żeromskiego
- Zamkowa/Narutowicza – przed ul. Narutowicza
- Zamkowa/Kilińskiego – za ul. Kilińskiego (na wysokości kościoła ewangelickiego)
- Zamkowa/kościół św. Mateusza – przy zamku
- Warszawska/Poprzeczna – między Starym Rynkiem a ul. Poprzeczną
- Warszawska/3 Maja – przed ul. 3 Maja
- Warszawska/Nawrockiego – na wysokości SP 17
Kierunek Pabianice:
- Warszawska/Sikorskiego – na wysokości SP 17
- Warszawska/Kapliczna – między ul. 3 Maja a Kapliczną (przy kościele św. Floriana)
- Warszawska/Poprzeczna – między ul. Poprzeczną a ul. Batorego
- Zamkowa/zamek – przy zamku
- Zamkowa/św. Jana – za ul. św. Jana
- Zamkowa/Traugutta – za ul. Traugutta
- Zamkowa/Lutomierska – przy „jamniku” – między ul. Żeromskiego a Lutomierską
- Zamkowa/Staszewskiego – między ul. Konopnickiej a ul. Staszewskiego
Lokalizacje przystanków tramwajowych poza odcinkiem centralnym – w obydwu kierunkach:
- Wiejska – pętla tramwajowa
- Łaska/Szarych Szeregów
- Łaska/Tkacka
- Łaska/Mielczarskiego (przy ul. Pomorskiej)
- Warszawska/Tkaniny Techniczne
- Warszawska/Duży Skręt
- Warszawska/Dąbrowa
Komentarze do artykułu: Gdzie będzie można parkować po remoncie?
Nasi internauci napisali 8 komentarzy
komentarz dodano: 2023-01-16 11:17:32
Pierwsze odniosę się do komentarza Pabian123. Widać tu wypowiedź konserwatywnej osoby, która nie jest posiadaczem auta. "Piękna 100 letnia kostka", zgodzę się tylko z tym że była 100 letnia. Ja jestem rowerzystą jeździłem nową drogą rowerową i mi się podoba. Co do chodników, że za wąskie bzdura to nie Piotrkowska w Łodzi. Nie przesadzajmy, że tak pabianiczanie tłumnie chodzą po Zamkowej czy Warszawskiej.
Co do wypowiedzi Nawigatora zapomniałeś dopisać, że prócz dwóch pasów należy dodać pas techniczny, ogrodzenie i wprowadzić dopuszczalna prędkość 140 km.
Tomku45 kolizję z pieszymi były jak nie było drogi rowerowej. Teraz każdy ma swój kawałek, gdzie może się poruszać. W wielu miastach polskich i nie tylko, istnieją takie podobne układy - drogą rowerowa piesza i nikt jakoś nie cirpi tam. Kiedy piesi się nauczą że drogą rowerową się nie chodzi, a rowerzyści zachowają odpowiednią prędkość to będzie to działało. Jaka kolwiek infrastruktura nie zmieni patologicznych zachowań ludzkich, przez co kolizję będą się zdarzać.
Alibabo aby zwiększyć ilość miejsc parkingowych z zachowanie przepisów to trzeba by było parkować auta jeden na drugim haha. Owszem rozwiazaniem byłoby zrobienie parkingu. Jedenk zrobienie takiego parkingu odbylo by sie kosztem jakiegoś budynku. Czy znasz kogos kto byl by chętny odsprzedać taka parcele na taki cel jak parking poziomowy w centrum Pabianic?
Niestety co by się nie robiło i jak znajdą się tacy co kręcą nosem. Jak już pisałem w 50tys ciężko wszystkim dogodzić. Sądzę że więcej negatywnych emocji ludzi spowadowane jest tym, że remont się przedłużył a niejezeli chozi o samą inwestycje.
Mi się ogólnie zmiana podoba. Chodź owszem kilka drobnych rzeczy, również zaprojektował bym inaczej.
komentarz dodano: 2023-01-15 21:22:03
komentarz dodano: 2023-01-15 19:14:47
komentarz dodano: 2023-01-15 17:02:27
komentarz dodano: 2023-01-15 14:38:14
komentarz dodano: 2023-01-15 14:36:53
Ale... tak jak z przypadkiem przebudowy Kilińskiego ... sieeee pooopraaawiii! Zbędnie wywalając publiczne pieniądze!
... czy ktoś wie, co ile minut będzie jeździł intercitytramwaj - torpeda przez Pabianice?
komentarz dodano: 2023-01-15 14:20:02
komentarz dodano: 2023-01-15 13:17:04
Z wypowiedzi dowiadujemy się o lokalizacjach miejsc parkingowych, i tak: " od Pułaskiego do św. Jana – miejsca równoległe po stronie południowej przy Urzędzie Miejskim oraz dopuszczony postój na chodniku na zasadach ogólnych po stronie północnej..." Czy aby na pewno po stronie północnej będzie można parkować na zasadach ogólnych? Artykuł 49 ust.1 ustawy o ruchu drogowym wyraźnie wskazuje w pkt.10, że zabrania się zatrzymywania pojazdu w odległości mniejszej niż 15 m od punktów krańcowych wysepki, jeżeli jezdnia z prawej jej strony ma tylko jeden pas ruchu. Czyli na całym północnym odcinku od św. Jana do okolic Żabki nie będzie można parkować bo po tej stronie bo jest wybudowana wysepka z przystankiem. Przypomnę tylko, że przed remontem nie było takiego problemu. Podobna sytuacja będzie w kilku innych miejscach, gdzie wybudowano owe wysepki.
W dalszej wypowiedzi Pan naczelnik pięknie opowiada o przystankach wyspowych i ich funkcjonalności: "- W ramach projektu powstały zintegrowane wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe na wysepkach, co ułatwi pasażerom podróżowanie. Nie będą już musieli biegać między przystankami autobusowymi a tramwajowymi, zlokalizowanymi w różnych miejscach, a wsiadanie będzie wygodniejsze i bezpieczniejsze, bo będzie odbywać się z wysepek ". Dlaczego w tej wypowiedzi nie ma nic o przystankach zlokalizowanych na Zamkowej przy krawędzi jezdni? Celowo pominięto temat? Wychodzi na to, że przystanki nie będą zintegrowane a pasażerowie będą zmuszeni biegać między nimi. Drzewo które niespodziewanie wyrosło przy Konopnickiej w pasie jezdni i zostało usunięte to też skutek wybudowania wysepki. Zastosowane rozwiązanie spowodowało przesunięcie jezdni w miejsce dawnego pasa zieleni. Nasuwa się pytanie, co jeszcze skrywa ta inwestycja?