Przeanalizowanie witryny pozwala dostrzec błędy i problemy na stronie, a następnie poczynić działania celem ich eliminacji. Czy jednak audyt SEO strony internetowej można wykonać samemu? A jeśli tak, w jaki sposób to zrobić? 

Choć audyt wymaga sporej wiedzy z zakresu programowania i SEO, jako właściciel strony możesz zadbać o najważniejsze aspekty swojej witryny. Zobacz, od czego zacząć. 

Audyt SEO a kwestie techniczne

Do technicznego audytu SEO wliczają się wszystkie aspekty związane z działaniem witryny w wyszukiwarce. Ważne są takie elementy jak czysty kod, przekierowania czy posiadanie aktualnej mapy witryny.

Bezpieczeństwo witryny

Na początek sprawdź, czy Twoja strona posiada zainstalowany certyfikat SSL. Jest to jeden z ponad 200 czynników rankingowych analizowanych przez roboty Google. Jego posiadanie oznacza, że witryna jest bezpieczna, a wszystkie dane, które użytkownicy na niej udostępniają, są chronione. 

Posiadanie certyfikatu SSL widoczne jest w formie kłódeczki wyświetlanej przed adresem url w pasku wyszukiwania. Jeśli go nie posiadasz, skontaktuj się z agencją, webmasterem lub freelancerem, który zadba o jego instalację.

audyt SEO

Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych

Czy Twoja witryna dobrze prezentuje się na dużym ekranie? Jeśli tak, czas sprawdzić, jak wygląda na urządzeniach mobilnych. Ważna jest jej przejrzystość i czytelność. Tekst powinien posiadać odpowiednie odstępy, czcionka powinna być większa, a elementy ustawione odpowiednio daleko od siebie. 

Responsywność sprawdzisz ręcznie, przeglądając swoją witrynę na smartfonie i tablecie, a także przy pomocy darmowego narzędzia od Google, tj. Mobile Friendly Test.

Szybkość witryny

Szybko ładujące się strony są pożądane przez użytkowników. Audyt SEO sklepu internetowego i strony internetowej powinien również zawierać ten element. W jaki sposób to sprawdzić? 

Przydatne będzie narzędzie PageSpeed. To darmowy test szybkości, który pokaże Ci, ile czasu zajmuje stronie załadowanie poszczególnych elementów. Zobaczysz również, czy mieścisz się w granicach normy, czy też musisz popracować nad optymalizacją witryny.

Indeksowanie strony internetowej

Aby strona była widoczna w wyszukiwarce Google, musi być indeksowana przez roboty Google. Nie zawsze jednak to jest możliwe. Aby sprawdzić, czy wszystkie podstrony w Twojej witrynie są indeksowane, w pierwszej kolejności sprawdź, czy posiadasz wgraną aktualną mapę witryny w Google Search Console. Jeśli tak, czas przejść do kolejnego punktu. Jeśli nie, wgraj aktualny plik strony do narzędzia. Wygenerujesz go w CMS swojej witryny. 

Audyt SEO dotyczący indeksowania przeprowadź przy pomocy Google Search Console. Wejdź w zakładkę „Indeks”, a następnie „Stan” i zobacz, które strony zostały prawidłowo zindeksowane, a które zawierają błędy. Narzędzie pokaże Ci, co jest przyczyną braku indeksacji. Zadbaj o to, aby w Twojej witrynie nie występowały żadne błędy czy problemy.

Tagi strony internetowej

Ostatnim elementem technicznego audytu SEO są meta tagi strony. Sprawdzisz je w kodzie strony pod takimi oznaczeniami jak: meta title, meta description czy meta robots. Jest to jednak zadanie pracochłonne, gdyż musisz podejść do każdej podstrony w swoim serwisie indywidualnie. Pomocne będzie wiec skorzystanie z darmowego narzędzia Screaming Frog. 

Audyt SEO a content na stronie

Wartościowa i dobrze zoptymalizowana treść to drugi istotny element pozycjonowania. Co więc sprawdzić, wykonując samodzielnie audyt SEO?

Wysokiej jakości treści

Przejrzyj wszystkie podstrony w Twojej witrynie i zobacz, jakie treści się na nich znajdują.

Analizuj teksty pod kątem:

- unikatowości i wartości dla odbiorcy docelowego;
- dopasowania tekstu pod konkretne frazy (obecności słów kluczowych w tytule tekstu, nagłówkach i samym tekście);
- formatowania tekstu: krótkie akapity, odpowiednie oznaczenia nagłówków, pogrubienia;
- linkowania w treści w odpowiedni sposób;
- duplikatów treści w witrynie.

Optymalizacja obrazów

Teraz czas na obrazy. Każdy obraz, grafikę, infografikę czy zdjęcie sprawdź pod kątem ich wielkości oraz opisu. Zadbaj o ich jakość i jednocześnie niewielki rozmiar. Wykorzystaj do tego narzędzia służące do optymalizacji obrazków, np. Tinypng. 

Sprawdź również opisy alt i uzupełnij je, dbając o:

- opisanie obrazka zgodnie z tym, co się na nim znajduje;
- wykorzystanie w opisie słów kluczowych do pozycjonowania witryny.

Linkowanie wewnętrzne

Przejrzyj witrynę pod kątem obecności na niej linków wewnętrznych. Czy menu na Twojej stronie jest czytelne? Czy czytelnik łatwo może poruszać się po stronie? 

Sprawdź, czy:

- istnieją w Twojej witrynie strony sieroty, czyli takie, do których nie linkuje żadna inna podstrona;
- posiadasz spójną strukturę serwisu;
- zadbałeś o linkowanie w stopce;
- Twoje linki posiadają odpowiednie anchory;
- linkujesz w odpowiedni sposób, np. ze strony głównej do stron produktowych, z wpisów blogowych do strony głównej lub stron ofertowych;
- odnośniki, których używasz nie są zepsute. 

Badanie widoczności strony www

Teraz czas na zbadanie na jakie frazy Twoja witryna wyświetla się w organicznych wynikach wyszukiwania. Właściwie audyt SEO możesz od tego rozpocząć.

Przydatne będą narzędzia, takie jak:

- Google Search Console (GSC);
- Ahrefs;
- Senuto. 

Dzięki nim sprawdzisz widoczność Twojej witryny w Google. Otrzymasz informacje o ruchu w witrynie i konwersji, jeśli ją wcześniej ustawiłeś. GSC w swoim raporcie pokaże Ci konkretne informacje dla każdego słowa kluczowego, na które widoczna jest Twoja strona, w tym:

- średnią pozycję strony;
- współczynnik CTR;
- ilość wyświetleń w preferowanym okresie. 

W Ahrefs oraz Senuto dowiesz się, które frazy sprawiają, że Twoja witryna wyświetla się w TOP3 lub TOP10 wyszukiwarki. Dowiesz się, czy posiadasz duplicate content, a Ahrefs podsunie Ci informację o content gap, czyli frazach, na które widoczne są witryny Twoich konkurentów, a Twoja strona nie. 

Artykuł przygotowany przy współpracy z Agencją SEO z Gdańska.